کتاب نور

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

نقش امام خمینی در احیای فرهنگ فاطمی سلام الله علیها

21 اردیبهشت 1393 توسط تقي پور

زن مسلمان در انديشه امام‎ ‎خمينى‎ ‎
از منظر امام, نماد ارزشمند و بسيار روشن زن‎ ‎در جامعه اسلامى, زنى است كه در بـراندازى رژيم شاه و پس ‏از آن در مراحل تصويب و‎ ‎تثبيت جمهورى اسلامى نقش ارزنده داشته, حتى انقلاب اسلامى, گاه به نام او و‎ ‎‎((‎انقلاب چادرها)) ناميده مى شود‎. ‎
اين زن در جـنگ و دفـاع نقـش تـعـيين كننده‎ ‎دارد و در هدايت و رهنمود جـوامع, جـزو رسولان و ‏فرستـادگان دينى است; چـنان كه در‏‎ ‎هيإت اعزامى به شـوروى مشـاهده كرديم. در ديدگاه وى, زن مربـى ‏انسان و مظهر تـحـقق‎ ‎آمال بـشر است و از دامن وى مرد بـه معراج مى رود, و اگر آنان از ملتها گرفتـه‏‎ ‎شـوند, ملتـها بـه شـكسـت و انحطاط كشيده مى شوند‎. ‎
الگو در كلام و سيره عملى امام, پيوند عملى و‎ ‎اطاعت و متابـعت و پيروى و سرمشق برگزيدگان است. ‏الگوى مذهبى و نمونه اى كه امام‎ ‎خـمينى معرفى مى كند, بـه معناى اقتـدا بـه ايمان و علم و ادب و ‏شجاعت و ايثـار و‎ ‎جهاد و مكارم اخلاق و عفت است. اين الگوها فقط اندرز نمى دهند, بلكه راهكارها و‎ ‎نمونه ‏هاى گفتـارى و رفتـارى را ارائه مى كنند, تا بالندگى در زمينه هاى مختلف به‎ ‎گونه عينى ثابت گردد. آنها ‏معرفى مى گردند تا انسانها هدايت و روشنگرى يابـند و از‎ ‎ارتكاب كژيها سر باز زنند‎. ‎
در اين مقاله, بـه اين مبـاحث پـرداخته مى‎ ‎شود: الگوى زنان از ديد امام, جـايگاه زن در انديشـه امام, ‏الگوى مبـارزه, خـديجـه‎ ‎الگويى ديگر, زن و مسايل اخلاقى تربيتى, الگوى تـربـيتـى, الگوى اخلاقى, الگوى‎ ‎دينى, الگوى مقاومت, بانوان و مسايل علمى, فرهنگى و الگوى فرهنگى‎. ‎
ان الله اصطفـاك و طهرك اصـطفـاك عـلـى نسـإ‎ ‎الـعـالمين‎.‎‏ از منظر رهبـر فقيد انقلاب, حـضـرت فاطمه ‏زهرا(ص)و نيز حـضـرت‎ ‎زينب(ع)الگوهايى برازنده و فراگير هستند, كه زنان مسلمان بـايد در تـمام زمينه ‏ها‎ ‎از آنان پـيروى كنند, زيرا آنان كسـانى اند كه هويت انسان در آنها جـلوه گر است‏‎. ‎آنها زنانى هستـند كه ‏افتـخار خاندان وحـى اند و چـون خورشيدى بـر تـارك اسلام مى‎ ‎درخشند. حـضرت زهرا(س) زنى اسـت ‏كه فضايل او هم تـراز فضايل بـى نهايت پـيغمبـر‎ ‎اكرم(ص)و خـاندان عـصـمت و طهارت(ع)اسـت. زنى كه ‏هر كس, بـا هر بينش, در باره او‎ ‎گفتارى دارد, ولى از عهده ستايش او بـرنيامده است. بـانوى عالم اسلام, ‏زنى روحانى و‎ ‎ملكوتـى و بـه تـمام معنا انسان است. او نسخه تـمام انسـانيت و حـقيقت تـمام زن و‎ ‎انسـان ‏است.(2)او موجودى الهى جبـروتـى است كه در صورت يك زن ظاهر شده است. زنى كه‎ ‎تـمام ويژگيهاى ‏انبـيا در او است. او است كه حـركت معنوى را از مرتبه طبيعت شروع‎ ‎كرده, با قدرت الهى و تربيت رسول ‏اكرم(ص)به مرتبه اى رسيده كه دست همه از او كوتاه‎ ‎است. اين گونه زن, يكى از هدفهاى آفرينش است و ‏تـإويل ((حـى على خير العمل)) نيكى‎ ‎بـه او و فرزندان او است‎.‎همو است كه الگوى امام زمان(و فى ابـنه ‏رسول الله لى‎ ‎اسوه حسنه‎(‎‏ و همه مومنان ـ چـه مرد و چه زن ـ است‏‎.‎او زيربناى فضيلتهاى انسانى‎ ‎و ‏ارزشهاى والا است‎. ‎
زن و فعاليتهاى سياسى ـ اجتماعى‎ ‎
امام زنان و بـانوان ايران را شـيردلانى مـى‎ ‎داند كـه بـا همـت والايشان اسـلام از قيد اسـارت بـيگانه ‏بـيرون آمده اسـت. ايشـان‎ ‎بـانوان را خـواهرانى محـتـرم, عزيز و شجـاع مى داند كه دوشادوش مردان ‏پـيروزى را‎ ‎بـراى اسـلام بـيمه كرده اند. امام از تـظاهرات پرشور و پشتيبانى زنان از اسلام, كه‎ ‎بـا فرزندان ‏خردسال خود بـه خيابـانها آمده اند, تـشـكـر مى كـند و آرزو دارد‎ ‎خـداوند و امام عصر(ع)از آنان راضى ‏باشند.‏‎. ‎
امام خمينى, زنان را رهبر نهضت و خود را‎ ‎دنباله رو و خدمتگزار بـانوان مى داند. ‏‎.‎از نظر رهبـر انقلاب, ‏مسـايل بـزرگى‎ ‎همچـون مجاهدت و مبارزه و مخاطبه(سخنرانى) بـر عهده بـانوان است, زيرا تعـيين روز‎ ‎زن در سـالروز تـولد حـضـرت زهرا(س)بـدين معـناسـت‎. ‎
‎ ((‎زنان از نظر اسلام نقش حساسـى در بـناى‎ ‎جـامعه اسـلام دارند, و اسلام زن را تا حدى ارتقا مى دهد كه ‏او بـتـواند مقام‎ ‎انسانى خود را در جامعه باز يابد و از حد شىء بودن بـيرون بـيايد و متناسب بـا چنين‎ ‎رشدى مى تواند در ساختمان حكومت اسلامى مسووليتهايى بـه عهده بگيرد. )) ‏‎ ‎
امام اذعان مى دارد زن بايد در مقدرات اساسى‎ ‎مملكت دخالت كند, و عنايتى كه اسلام به زنان دارد, ‏بـيشتـر از عنايتـى است كه بـه‎ ‎مردان دارد. امـام, حـق زنـان را در نـهضـت بـيشـتـر از مـردان مى داند‏‎.‎
وى حـضور و دخالت زنان در امور سياسى را لازم‎ ‎مى داند و معتـقد است: بـراى حفظ جـامعه اين امر ‏واجـب است. امام اين اعتـقاد را‎ ‎برگرفـتـه از اسـلام مـى داند و مـى فـرمـايد: ((زنها هم بـايد در فعاليتهاى‎ ‎اجتماعى و سياسى, همدوش مردها باشند; البـته بـا حفظ آن چيزى كه اسلام فرموده است‏‎, ‎كه بـحمدالله ‏امروز در ايران جارى است.)) ‏‎. ‎
ايشان همان كمال و وضعيت حضرت زهرا را براى‎ ‎زنان الگو مى داند و مى فرمايد‎: ‎
حضرت به اندازه خودش كه در اين ظرف كوتاه‎, ‎مجاهده داشته است, مخاطبه داشته است با حكومتهاى ‏وقت, محاكمه مى كرده است حكومتهاى‎ ‎وقت را, شما بايد اقتدا به او بـكنيد تا پذيرفته بـاشيد كه اين روز, ‏روز زن اسـت‎, ‎يعـنـى روز تـولـد اين حـضـرت, روز زن اسـت‎. ‎
آنكه در اين زمينه مى تواند الگو بـاشد‎, ‎بـانوى محترمى است كه در ميدانهاى مخـتـلـف, جـهاد كـرده, از ‏اسـلام و امامت و‎ ‎ولايت و پـيامبـر و بـزرگترين سردار اسلام امير مومنان دفاع نموده, و از اين رو بـه‎ ((‎ام ‏ابـيها)) و ((ام ائمه)) ملقب گشته است. دخت گرامى رسول اكرم(ص)غمگسارى مهربان‎ ‎براى پدر, همسرى ‏فداكار بـراى شوهر و مربـى بـزرگ بـراى فرزندان بـود و در دامان او‏‎ ‎شخصيتهايى چون امام حسن و امام ‏حسين ـ عليهماالسلام ـ و حضرت زينب كبرا(ع)تربيت‎ ‎شدند. اين دختر مثل فرشته نجاتى براى ‏پيغمبـر(ص), مثل مادرى براى پدر خود و مثل‎ ‎پرستار بزرگى براى آن انسان بزرگ مشكلات را تحمل كرد. ‏در مقابل حكومت جبار ايستاد و‎ ‎خطبه اى خواند كه به گفته علامه مجلسى و بزرگان فصاحت و بلاغت بـايد ‏بـنشينند و‎ ‎كلمات و عباراتش را معنا كنند. خطبـه اى كه پرمغز است و از لحاظ زيبايى هنرى, مثل‎ ‎زيباترين و بـهترين كلمات نهج البـلاغه و سخنان امير مومنان است. خطبـه اى كه در‎ ‎مقابـل مردم و بـا ‏زبـده ترين و گزيده ترين معانى گفته شد‏‎. ‎
زن و مسايل اخلاقى ـ تربيتى‎ ‎
امام, خيرخـواه بـانوان است و نمى خـواهد آنان‎ ‎بـه فساد كشيده شوند و ملعبـه و بـازيچه دست جوانهاى ‏اراذل بـاشند. امام توصيه مى‎ ‎كند زنان از راههاى انحرافى, كه جـوانان را بـه فساد مى كشاند برگردند.‏‎.‎
بـنيانگذار جـمهورى اسـلامى, زهد و تـقوا و‎ ‎عفافى را كه حـضرت فاطمه داشته, سرمشق بانوان دانسته, ‏شرافت ورود به روز زن را در‎ ‎گرو پيروى از كردار سرور بانوان عالم مى داند‎. ‎
ايشان زن را مبـدإ همه سعادتها و خيرها مى‎ ‎داند و معتقد است‎: ‎
زن, انسانى بزرگ و مربـى جامعه است. او است كه‎ ‎بـا تربـيت صحيح خود, انسان درست مى كند و كشور را ‏آباد مى نمايد.‏‎ ‎
امام به زنان تـوصيه مى كند در تـهذيب اخلاق‎ ‎خود و ديگران كوشش كنند و همه به بزرگ زنى اقتدا كنند ‏كه حيثيت زنان است. ايشان بر‎ ‎اين بـاور است كه همه بـايد دستـورهايشان را از اسلام بـه وسيله حضرت ‏زهرا و‎ ‎فرزندان او بـگيرند و همان طور كه ايشان بـوده اند, باشند‎. ‎
رهبر انقلاب از زنان مى خواهد احكام اسلام را‎ ‎عمل كنند و ديگران را نيز وادار به عمل نمايند و معتقد ‏است: همان گونه كه هر فردى‎ ‎موظف اسـت خـود را اصلاح كند, موظف اسـت ديگران را هم اصلاح كند. ‏ايشان امر به‎ ‎معروف و نهى از منكر را, راهكارى براى اصلاح جامعه مى داند‎. ‎
امام, زن را همچـون قرآن, انسان ساز مى داند و‎ ‎معتـقد است: اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملتها گرفتـه ‏شوند, ملتـها بـه شكست و‎ ‎انحطاط كشيده مى شوند‎. ‎
الگوى اخلاقى از ديد امام‎ ‎
بـراى امام خاطره فراموش نشدنى و الگوى‎ ‎اخلاقى, ازدواج يك دختر جوان با پاسدارى است كه در جنگ هر ‏دو دست خود را از دست‎ ‎داده و از هر دو چشم آسيب ديده است. امام در ستايش اين دختر مى فرمايد: ‏‏((آن دختر‎ ‎شجاع با روحى بزرگ و سرشار از صفا و صميميت گفت: حال كه نتوانستم به جبهه بروم‎, ‎بگذار ‏با اين ازدواج دين خود را بـه انقلاب و بـه دينم ادا كرده بـاشم. عظمت روحانى‎ ‎اين صحنه و ارزش انسـانى ‏و نغمه هاى الهى آنان را نويسـندگان, شاعران, گويندگان‎, ‎نقاشان, هنرپـيشـگان, عارفان, فيلسـوفان, ‏فقيهان و هر كس را كه شماها فرض كنيد, نمى‎ ‎توانند بـيان و يا ترسيم كنند, و فداكارى و خـداجـويى و ‏معـنويت اين دخـتـر بـزرگ‎ ‎را هيچ كس نمى تـواند بـا معيارهاى رايج ارزيابى كند.)) ‏‎.‎
بـنيانگذار جمهورى اسلامى معتقد است: خدمات‎ ‎مادران بـه جامعه, از خدمات معلمان و ديگران بـالاتـر ‏است, زيرا افراد جامعه را در‎ ‎دامن خود تربـيت مى كنند, و اين كارى است كه انبـيا مى خواستـند; انبيا مى ‏خواستند‎ ‎بانوان, شيرزنان و شيرمردانى تربيت و به جامعه تقديم كنند‎. ‎
رهبر انقلاب, بـچه دارى را بـزرگتـرين مسووليت‎ ‎و شريف تـرين شغل مى داند, زيرا ين (تـحـول دادن يك ‏انسان بـه جـامعه)هدفى است كه‎ ‎خداى تبارك و تعالى انبيا را در طول تاريخ بـراى آن فرستاد‎. ‎
امام, تحويل يك فرزند خوب را بـه جامعه, بـهتر‎ ‎از همه عالم و بـه اندازه اى داراى شـرافـت مى داند, كه ‏نمى تـوان بيان كرد.(‏‎..) ‎امام بر اين باور است كه حرف شنوى فرزندان از مادر بـيشتر است و آن اندازه كه‎ ‎اخـلاق مادر تـإثـير دارد و بـه فرزندان منتـقل مى شود, از ديگران برنمىآيد. مادرها‎ ‎مبدإ خير هستند و ‏اگر خداى ناخواسته بچه ها را بـد تربـيت كنند, سرمنشإ شرند‎. ‎مادران ممكن است بـچه اى را تربـيت ‏كنند, كه او امتى را نجات دهد, همان گونه كه بر‎ ‎عكس ممكن است.‏‎ ‎
رهبر كبير انقلاب, بانوان را معلم مردان مى‎ ‎داند و با درود بـر آنان درخواست مى كند با نصيحتهاى خود, ‏مردان را بـه راه راست وا‎ ‎دارند. زنان در نهضت شريف ايران, معلم مردان بودند و اكنون نيز همچنان است‎. ‎
ايشان زنان را همسنگ با سربازان اسلام و همدوش‎ ‎با بـانوان صدر اسلام مى داند‎.‎‏ وى معتـقد است: از نظر ‏حقوق انسانى, تـفاوتـى‎ ‎ميان زن و مرد نيست, زيرا هر دو انسانند و حـق دخالت در سرنوشت خود را دارند; ‏گو‎ ‎اينكه در بـرخى موارد تـفاوتـهايى بـين آن دو وجود دارد كه به حيثيت انسانى آنها‎ ‎مربوط نيست.(46‏‎) ‎
در نگاه امام كـسـى كـه مى تـواند در اين‎ ‎زمينه الگوى بـانوان باشد, زنى است كه در حـجـره اى كوچـك ‏و خانه اى محـقر‎, ‎انسانهايى تربيت كرد كه نورشان از بسيط خاك تا آن سوى افلاك و از عالم ملك تا آن‎ ‎سـوى ملكـوت اعـلى مى درخـشـد‎.‎اين خـانه كـوچـك از آن فاطمه(س)است و افرادى كه‎ ‎در آن خانه ‏تـربـيت شدند, چهار ـ پـنج نفر بـودند كه تمام قدرت حق را تجلى دادند و‎ ‎خدمتهايى كردند كه همه بشر ‏را به اعجاب در آورده است‎. ‎
اين الگو همان اسـت كه شادمان مى بـاشد كارهاى‎ ‎درون خـانه بـر عهده او است, و او مجبور نيست با ‏نامحرمان ارتباط داشته بـاشد‎. ‎
امام خمينى, فهم مسايل و رشد بـينش ملت را مى‎ ‎ستايد و زنان را كه در گذشتـه از همه حـقوق ‏اجـتـماعى محـروم بـودند, ولى اكنون‎ ‎بحمدالله به گونه شايسته و با حفظ موازين شرعى وارد و آگاه بـه ‏مسـايل عـلمى ـ‎ ‎فرهنگى گرديده اند و داراى درس و تـبـليغـاتـند, شايسته چنين وضعى مى داند‎. ‎
امام وضـع كنونى جـامعه را بـراى فعاليتـهاى‎ ‎علمى و عرفانى و فلسفى و تربـيتـى بـانوان, همدوش بـا ‏مردان, مساعد مى داند(68)و‎ ‎مفتـخر است بـانوان و زنان پـير و جوان و خرد و كلان در صحنه هاى ‏فرهنگى حاضرند و‎ ‎گاه بـهتر از مردان در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن كريم فعاليت دارند‎. ‎
ايشان معتقد است تعليم و تربيت و تبليغ‎ ‎بـانوان, امرى است كه در انقلاب تحقق يافت, و گرنه براى بـانوان ‏هيچ حقى قايل‎ ‎نبـودند كه حتـى در مجـمعى ده نفره وارد شوند و مسإله علمى يا عقيدتـى بـگويند, ولى‎ ‎اكنون بـا حفظ موازين اسلامى مى تـوانند در همه جاى كشور و خارج از آن تبليغ‎ ‎كنند‎. ‎
كسى كه در اين زمينه مى تـواند اسوه و نمونه‎ ‎بـاشد, بـاز سيده نسإ دو عالم است. او است كه دانشمندى ‏والا اسـت و داراى مصحـفى‎ ‎است كه پيام وحى در آن است. پيام وحى كه توسط جبـرئيل امين بـر فاطمه ‏نازل شد و در‎ ‎بـردارنده اخبـار و مسايل آينده جهان و نيز اوضاع ذريه آن بانوى دو عالم است. اگر‎ ‎تـناسب ‏روحـى آن حـضرت و جبرئيل ـ كه روح اعظم است ـ نبود, هيچ گاه بانويى شرافت‎ ‎دريافت پـيام غيبـى را ‏نداشت. او همچون انبـيا بـود كه سروش آسمانى را مى شنيد و‏‎ ‎فرشتگان با وى سخن مى گفتند و از همين ‏رو است كه محدثه لقب وى است‎.‎گاه بـاب شهر‎ ‎علم(امير مومنان(ع)) بـراى اثبـات سخن خود بـه گفتـه ‏هاى فاطمه استـشهاد مى‎ ‎كرد‎.‎زيرا سخـنان وى بـرگرفته از نور علم بـود. روايت كرده اند: روزى زنى ‏خدمت‎ ‎ايشان رسيد و سوالاتى چند ـ پـشت سر هم ـ پـرسيد. گستره سوالات وى چنان بود كه خود‎ ‎شرمنده و خجل شد; مبادا دختر پيامبر اسلام را خسته و بـه زحمت انداخته بـاشد! از‎ ‎اين رو درنگ كرد و ‏گفت: بـيش از اين شما را بـه زحمت نمى اندازم. حضرت فرمود: من از‎ ‎طرف خدا مإمورم به پرسشهاى تو ‏پاسخ گويم و براى هر جواب مزدى از خدا بـگيرم كه اگر‎ ‎بـين زمين و آسـمان را پـر از مرواريد كنند, بـاز ‏آن مزد و پاداش پرارزش تر‎ ‎است‎. ‎
اين چنين زنى فرهيخته و فرزانه است كه مى‎ ‎تواند الگوى معرفت و حكمت باشد‎. ‎

 

 نظر دهید »

نقش حضرت زهرا در فرهنگ سازی دفاع از ارزش های دین

21 اردیبهشت 1393 توسط تقي پور

نقش حضرت زهرا در فرهنگ سازی و دفاع از ارزش های دین‏
مقدمه ‏
بی شک پافشاری قرآن کریم در ترسیم و‎ ‎شناسایی سیمای انسان های کامل، برای بیان تاریخ و داستان ‏سرایی نیست؛ زیرا‎ ‎قرآن کریم کتاب تاریخ و قصه نیست. قرآن کتاب هدایت، نور و روشنگری است و‎ ‎غرض ‏آن از بیان سیمای انسان های کامل و ملکوتی برای الگوپذیری دیگران است‎ ‎تا با پیش گرفتن راه و روش ‏آنان، طریق تکامل را پیموده، به مقصد برسند. اگر‎ ‎قرآن کریم سیمای انسان کامل را ترسیم کرده، می ‏فرماید: «وَ إِنَّکَ‎ ‎لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ‌ »، انگیزه و فلسفه این ترسیم را نیز بیان می‎ ‎فرماید: «و لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی ‏رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»‏‎
معرفی اسوه، برای پیروی از سیره و روش انسان کامل است، تا با الگو قرار دادن او از صراط مستقیم حق ‏منحرف نشوند‎.
قرآن کریم، ثقل اکبر و عترت، ثقل اصغر، سیمای عترت رسول الله (صلی الله‎ ‎علیه و آله و سلم) را که زهرا ‏‏(علیه السّلام) از زمره آنان است؛ نمایان‎ ‎ساخته، این دو را متمسکی می نامد که انسان را به قله کمال می ‏رسانند و به‎ ‎سوی مقصد نهایی راهبری می کنند. پس بر ماست که با تمسک جستن به عروه‎ ‎الوثقی، خود را ‏از بیراهه جهل و ضلالت نجات دهیم‎.
حضرت زهرا (علیها‎ ‎السّلام)، یگانه الگوی زن مسلمان و مقتدای هر زن در راه رسیدن به کمال و‎ ‎فضیلت ‏است. او همیشه به باطن واقعیات توجه داشت و به ماورای این جهان می‎ ‎اندیشید و برای کسب رضایت الله ‏حرکت می کرد. اینک برخی از روایات را که بر‎ ‎برتری فاطمه (علیها السّلام) برزنان عالم دلالت دارد بیان می ‏کنیم‎.
از‎ ‎امام صادق (علیه السّلام) درباره فرمایش رسول الله (صلی الله علیه و آله و‎ ‎سلم) سوال شد که فاطمه ‏‏(علیها السّلام) سرآمد زنان بهشت است یا سرآمد زنان‎ ‎عصر خویش؟ حضرت فرمودند: «آنکه سرآمد زنان ‏عصر خودش بود مریم بود؛ اما‎ ‎فاطمه (علیها السّلام) سرآمد همه زنان بهشت از اولین تا آخرین است». ‏‎
همچنین از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است: «فاطمه‎ ‎سرآمد همه زنان عالم است. ‏وقتی در محراب عبادت می ایستد، هفتاد هزار ملک از‎ ‎ملائکه مقرب بر او سلام می کنند و با او سخن می ‏گویند. آن چنان که با مریم‏‎ ‎سخن می گفتند که خداوند تو را پاک گردانید و برهمه زنان عالم برتری‎ ‎بخشید».‏‎
این نظر وحی و ثقل اصغر است که گوشه ای از اسرار غیب و‎ ‎فضایل حضرت زهرا (علیها السّلام) را آشکار ‏کرده است. اگر اشارت وحی نبود،‎ ‎چه کسی را توان بیان فضایل فاطمه (علیها السّلام) بود. زهرای مرضیه ‏‏(علیه‎ ‎السّلام)، شخصیت شایسته ای بود که با آیات آسمانی وحی آشنایی دیرینه ای‎ ‎داشت. سیره و سخن ‏رسول خدا را از اعماق وجود خود پذیرفته بود و در گفتار و‎ ‎رفتار، صمیمی، مهربان، صادق، ساده و مودب ‏بود؛ به گونه ای که افراد بسیار‎ ‎در نخستین مرحله شیفته شیوه و مجذوب اخلاق او می شدند‎.
عظمت و عزت پدر‎ ‎در نگاه همگان، زمینه ساز شخصیت رویایی و نگرش آن بانوی بصیر نشده بود تا‎ ‎خود را ‏برتر و بالاتر از دیگر زنان تصور کند؛ بلکه هر چه مقام و موقعیت خود‎ ‎را بالا و والا می یافت بر حفظ احترام ‏دیگران، همدلی و همراهی با دیگران و‏‎ ‎ادب در‎
گفتار و رفتار خویش می افزود تا هرگز غبار غرور و خودپسندی از‎ ‎شیوه زندگی وی بر دل ها و دیده های ‏اطرافیان ننشیند، و رسالت انسانی وی در‎ ‎جلوه های مختلف زندگی فراموش نشود. آنچه تعجب فراوان ‏دوستان و آشنایان را‎ ‎از خلق وخوی آن اسوه همیشه سعادت افروز، بیش از پیش می نمود، وجود ادب و‎ ‎آراستگی اخلاقی از اوان طفولیت تا آخرین لحظات حیات آن حضرت بود. به گونه‎ ‎ای که چون با رحلت ‏فاطمه بنت اسد(علیه السّلام)، رسول خدا (صلی الله علیه و‎ ‎آله و سلم) سرپرستی دخت بزرگوار خود را به ‏عهده ام سلمه گذاشت روزی ام‎ ‎سلمه زبان به سخن گشود و گفت: اودب فاطمه (علیها السّلام) و هی أدب ‏منی؛‎ «‎من فاطمه را تربیت می کردم، در حالی که او از من با ادب تر بود».‏‎
اکنون که زمان زرین، مجال گفت و گو در باره جلوه های ماندگار ادب فردی،‎ ‎اجتماعی و آموزه های تربیتی ‏این بانوی معظم را پدید آورده است، کوشیده ایم‏‎ ‎به طور اجمالی آموزه های تربیتی حضرت زهرا(علیه ‏السّلام) را در سه محور‎ ‎اجتماعی، و ارزشی و خانوادگی بررسی کنیم. باشد تا شیرینی و دلنشینی هر یک‎ ‎از ‏این ابعاد را نصیب خود سازیم و درس آموزیم‎.‎
سيره حضرت زهرا درباره حجاب و حريم بسيار حساس بود. آن حضرت در رعايت فرمان‎ ‎الهي در رابطه با ‏حجاب و فاصله نامحرم بي‌نظير بود. چنان به اين موضوع پايبند‎ ‎بود كه هنگام بيماري و در بستر شهادت، ‏يكي از غصه‌هاي او اين بود كه پس از‎ ‎ارتحال، مبادا بدن او را به گونه‌اي حمل كنند كه نامحرم حجم آن را ‏ببيند.‏‎
حضرت فاطمه زهرا (عليها‌السلام) جواني نيكومرام، پرعاطفه،‌ متين، خردمند، با‏‎ ‎ايماني كامل و بانويي است ‏كه همه جواني خود را در راه اسلام، مسلمين، اهداف و‎ ‎رسالت و دفاع از ولايت و رهبري مصروف داشت‎. ‎
آن حضرت جواني مستعد، بانشاط در عبادت، كدبانويي در خانه‌داري، مهذب، و‎ ‎خودساخته در اخلاق، موفق ‏در خانه‌داري و تربيت فرزند، خوش‌بيان، شجاع و حاضر در‎ ‎صحنه‌هاي سياسي و نظامي صدر اسلام، داراي ‏جاذبه فوق‌العاده در برابر مؤمنين و‎ ‎دافعه‌اي شديد در برابر منافقين و مشركين بود‎.
حضرت فاطمه (عليها‌السلام) كه در ارتباط با خدا و در ارتباط با مردم و خانواده‎ ‎موفق‌ترين و پيروزمندترين ‏انسان‌هاست در عمري كوتاه توفيق هجرت، جهاد، تربيت‎ ‎چهار فرزند نمونه و به يادگار گذاشتن صحيفه ‏فاطميه را داشت. جوانان امروز ما چه‎ ‎دختر و چه پسر بايد با كسب بصيرت مكتبي، تقويت خردمندي و ‏زنده‌نگه داشتن‎ ‎احساسات و عواطف ديني در ابعاد ارزشي علمي و اخلاقي، سياسي و اجتماعي، مطالعه،‎ ‎حركت،‌ رشد و تكامل داشته باشند و اين را يقين بدانند كه امروز هم در پرتو روح‏‎ ‎مقدس حضرت فاطمه ‏زهرا مي‌توان در مسير بندگي و سازندگي به برترين مدارج كمال و‎ ‎معنويت نايل آمد و در حد خود، انسان ‏كامل شد‎! ‎
شخصيت و مكتب حضرت زهرا الهام‌گر يك انديشه سازنده براي انسان‌هاست. اين انديشه‎ ‎متعالي و سازنده ‏انسان را به سوي رشد و تعالي و شكوفايي ارزش‌ها و قواي انساني‎ ‎فرا مي‌خواند تا وي براي اسلام و جامعه، ‏فردي مفيد و ارزشمند باشد‎. ‎
مكتب فاطمه به دختران و زنان ما مي‌آموزد كه مسئوليت شناس و مسئوليت پذير باشند‎ ‎و بدين نكته ‏اساسي در زندگي خود توجه كنندكه هر كسي بايد در روز قيامت،‌‏‎ ‎پاسخگوي اعمال و استعدادهاي خود ‏باشد‎. ‎
حيات فاطمه به همه مي‌آموزد كه تنها در مسير خدا گام بردارند. براي او زندگي‎ ‎كنند، لحظه‌اي از عمر و ‏استعداد خود را در بطالت و بيهودگي صرف نكنند، براي‎ ‎زندگي و لحظات خويش برنامه‌ريزي داشته‌ باشند و ‏لحظه‌اي از مجاهدت در راه خدا و‎ ‎خدمت به مردم فروگذار ننمايند‎. ‎
فاطمه به همه مي‌آموزد چگونه از يك زندگي طيبه و حيات پربار انساني برخوردار‎ ‎گردند؛ راه قرب به خدا و ‏تكامل انساني را بپيمايند و جز در راه و فداكاري براي‎ ‎اسلام گام برندارند‎. ‎
حضرت فاطمه زهرا يك الگوي سنت‌شكن است؛ سنت‌هايي كه به طور غلط در جامعه شايع‎ ‎شده و مردم را ‏اسير و گرفتار خود كرده است. او تجربه به عملي پيامبر بود و رسول‏‎ ‎خدا در وجود او همه سنت‌ها اصول و ‏برنامه‌هاي اسلامي را درباره زنان پياده كرد‎. ‎
پيامبر توسط او نشان داد كه والدين چگونه دختران خود را بپذيرند و دوست بدارند‎ ‎و در آن هنگام كه ‏دختران خود را زنده به گور مي‌كردند او دست دخترش را مي‌بوسيد‎ ‎پيامبر از طريق او نشان داد كه زن در ‏جهان بيني‌ اسلام از چه دريچه‌اي بايد‎ ‎نگريسته شود. پيامبر از طريق فاطمه نشان داد كه بي‌پسر، ابتر ‏نيست، او حتي‎ ‎مي‌تواند خير كثير باشد. او الگوي سنت شكن حتي درباره ازدواج بود در آن عصر،‎ ‎بزرگزادگان جز با بزرگزادگان و ثروتمندان ازدواج نمي‌كردند اما او اين سنت را‎ ‎شكست و با حضرت علي كه ‏از لحاظ مالي انسان توانگري نبود و حتي خرج عروسي را از‎ ‎محل فروش زره تهيه كرده بود ازدواج كرد.‏
بنابراين يك زن مسلمان با تأسي به سخن و سيره حضرت فاطمه زهرا (سلام‌ا‎… ‎عليها) بايد در صحنه‌هاي ‏اجتماعي و سياسي براي دفاع از حريم حق و حقيقت شركت‎ ‎كند‎. ‎
شركت زنان در مسئوليت‌هاي عمومي، نه تنها از نظر اسلام ممنوع نمي‌باشد بلكه در‎ ‎بسياري از موارد واجب ‏و لازم هم بوده و تكليفي الهي به حساب مي‌آيد و اگر از‎ ‎حضرت فاطمه زهرا(س) نقل شده كه فضيلت زن ‏مسلمان اين است كه نه او مرد نامحرم را‎ ‎ببيند و نه مرد نامحرم او را ببيند هرگز به معناي انزوا و ‏گوشه‌نشيني زن مسلمان‎ ‎نيست بلكه يا منظور اين است كه زن در فعاليت‌هاي اجتماعي بايد آن چنان ‏مقررات‎ ‎اسلامي را رعايت كند كه موجب نگاه حرام نامحرمان نشود و خود نيز از نگاه حرام‎ ‎به نامحرم بدور ‏باشد، يا به آن معناست كه در مديريت امور بانوان، خود زنان بايد‎ ‎آن را عهده‌دار باشند تا نيازي به تماس با ‏مرد نامحرم نباشد‎. ‎
در هر صورت ديدگاه حضرت زهرا هيچ‌گاه انزواي زن مسلمان و خانه‌نشيني او نيست‎. ‎چگونه ممكن است ‏حضرت فاطمه زهرا كه الگو و اسوه براي همه مسلمانان است خود در‏‎ ‎صحنه‌هاي سياسي اجتماعي، ‏اقتصادي و فرهنگي شركت كند آن‌گاه زنان ديگر را از‎ ‎انجام اين فعاليت‌هاي منع نموده و بفرمايد فضيلت ‏زن آن است كه او نامحرم را‎ ‎نبيند و نامحرم هم او را نبيند! اين سخن اگر به معناي انزواي زن مسلمان ‏باشد هم‎ ‎با آيات و روايات و هم با سيره حضرت فاطمه زهرا منافات دارد‎ !‎‏ از اين جا مي‌توان به اين نتيجه ‏بسيار مهم دست يافت كه هرگاه اسلام و امت‎ ‎اسلامي نياز به فداكاري و حركت مسلمانان پيدا كرد، همه ‏آنها از جمله زنان نيز‎ ‎بايد به حمايت از دين خدا برخيزند و نمي‌توان گفت كه حضرت فاطمه زهرا‎ ‎‏(عليها‌السلام) تكليف‌ خاصي نسبت به خود داشت و ديگران چنين تكليفي ندارند‏‎.
در واقع حركت حضرت فاطمه زهرا(عليها‌السلام) بلكه رسول خدا و ساير معصومين در‎ ‎همان چارچوب ‏تكاليف و وظايف مسلمانان نسبت به دين و جامعه قابل تحقق و توجيه‎ ‎است و هيچ‌گونه تمايزي با وظايف ‏ديگر مسلمانان ندارد‎.
بنابراين هرگاه « ملاك و معيار» موجود شد، عمل بر طبق آن نيز واجب خواهد گرديد‎. ‎چه حضرات ‏معصومين باشند و چه ساير مسلمانان يعني همان‌گونه كه قبلاً اشاره شد‎ ‎هرگاه دين نياز به ياري داشت ‏همه بايد به پا خيزند چه زنان و چه مردان و در‎ ‎ارتباط با زنان، حضرت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) و دخت ‏گرانقدرش حضرت زينب‎ (‎عليها‌السلام) در اين زمينه بهترين الگو و اسوه به شمار مي‌آيند‎. ‎
حضرت فاطمه زهرا(س) پس از عمري زندگي سراسر افتخار و عظمت، سرانجام طي تدبيري‎ ‎شگرف با ‏وصيت‌نامه‌اي حيرت‌انگيز و بي‌سابقه، با مراسم غسل و كفن شبانه، با‎ ‎تشييع غريبانه، با به خاك سپرده شدن ‏شبانه و با آرامگاهي بي‌نام و نشان، از‎ ‎حق‌طلبان و آزادي‌خواهان و صاحبان بينش و آگاهي گرفته تا مردم ‏عادي كوچه و‎ ‎بازار، همه را به تفكر و انديشه و پرسش و چون و چرا برانگيخت و با اين تدبير‎ ‎خدايي، نقش ‏مزار گمشده‌اش را با دل‌ها و جان‌هاي شيفته‌ عدالت و آزادي رقم زد و‏‎ ‎بدين‌سان جاودانگي راه و رسم ستيز ‏آزادمنشانه و انساني‌اش را تضمين كرد و پرچم‎ ‎مبارزه با زورمداري و فريبكاري به نام دين خدا را برافراشته ‏داشت.‏‎ ‎
نگاه فاطمه زهرا (علیه السّلام) نگاهی‎ ‎روشن و روشنگر بود که همواره عبرت ها و درس های بسیار داشت و ‏همگان را از‎ ‎زلال معرفت خویش بهره مند می ساخت. این نگاه حضرت زهرا (علیها السّلام) به‎ ‎زندگی چنان ‏بود که برای پیروان آن بانوی بزرگ، برای همیشه شهدی شیرین از‎ ‎شناخت عطا کرد تا برای امروز و فرداها ‏بماند تا سرشار از بیداری و هوشیاری‎ ‎گردند، و هرگز غبار غفلت به جامه ی جان و آیینه وجودشان پدید ‏نیاید. در‎ ‎اینجا جرعه ای از ارزش های ناب فاطمی را بررسی می کنیم و از یکایک آموزه‎ ‎های آن بانوی ‏معظم بهره می گیریم‎.‎
حجاب از نگاه حضرت زهرا (علیها السّلام‎) ‎دارای ارزش و ضرورت والایی است که با گفتار و عمل خویش ‏بارها اهمیت آن را‎ ‎اعلام کردند. روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بهترین را برای‎ ‎بانوان سوال ‏کردند. حضرت زهرا (علیها السّلام) در پاسخ عرضه داشتند‎: «‎بهترین برای زنان آن است که نه آنان مردان ‏نامحرم را ببینند و نه مردان‎ ‎بیگانه آنان را بنگرند».‏‎
در جای دیگر، ایشان حضور زنان را در خانه‎ - ‎غیر از زمان های ضروری و تاثیرگذار در عرصه های اجتماع - ‏موجب عبادت و‎ ‎تقرب به پیشگاه خداوند بزرگ می داند و می فرماید: «آن هنگام که زن در خانه‎ ‎می ماند، ‏از همه حالات به پروردگارش نزدیک تر است».‏‎
روزی دیگر،‎ ‎برتر از همه موارد، به لطافت و ظرافت زن توجه کرد. و چون همراه نابینایی را‎ ‎با پدر می بیند، ‏خود را می پوشاند و به پدر عرض می کند: «اگر او مرا نمی‎ ‎بیند، من او را می نگرم، و او بوی مرا استشمام ‏می کند».‏
بی گمان تعادل و تنظیم روابط، پی آمدهایی‎ ‎چون حضور پرنشاط و سالم برای مردان و زنان در عرصه های ‏مختلف خانواده و‎ ‎جامعه را به همراه خواهد داشت. همان گونه که حضرت زهرا (علیها السّلام) از‎ ‎یک سو ‏خود را در برابر دیگان نامحرم می پوشاند و از لطافت و مایه وجودی‎ ‎زنان سخن می گفت و از سوی دیگر، ‏با پاک سیرتانی چون سلمان، عمار و مقداد به‎ ‎گفت و گو می پرداخت و آنان چنان انس و الفتی با محیط ‏سالم و ملکوتی زندگی‎ ‎حضرت زهرا (علیها السّلام) داشتند که در پاره ای از زمان ها به کمک ایشان‎ ‎در ‏کارهای منزل می شتافتند.‏‎
فراتر از این جلوه، ابعاد حضور حرکت‎ ‎آفرین حضرت زهرا (علیها السّلام) در عرصه های سیاسی است که ‏نشانگر نگاه نو و‎ ‎بینش کامل و زمان شناسانه ایشان است‎.‎
دقت نظر و حساسیت ستودنی حضرت در حجاب و‎ ‎پوشش آن زمان نمود کاملی پیدا می کند که در آخرین ‏لحظات حیات به اسماء‎ ‎فرمود: «ای اسماء! من این شیوه را که نسبت به بانوان انجام می شود و پارچه‏‎ ‎ای ‏روی جنازه نمی اندازند و حجم جسد نمایان است، نمی پسندم. اسماء گفت: آیا‎ ‎چیزی را که در سرزمین ‏حبشه دیده ام به شما نشان دهم؟ سپس چوب های تری‎ ‎فراهم کرد آنها را خم نمود و تابوتی ساخت و ‏پارچه ای را روی آن انداخت‎. ‎حضرت زهرا (علیها السّلام) با دیدن آن فرمود: چقدر خوب است. هر گاه من ‏جان‎ ‎سپردم، تو و علی مرا غسل دهید و هیچ کس بر من وارد نشود و پیکر مرا‎ ‎بپوشانید».‏‎
آن اندوه و این احساس مسئولیت برای پس از مرگ در صورتی‎ ‎است که همه می دانیم با پایان حیات هیچ ‏فقهی برای انسان وجود ندارد. اما‎ ‎حضرت زهرا (علیها السّلام) به بانوان نسل ها و عصرها درس حجاب و ‏عفاف را تا‎ ‎آخرین لحظه حیات می آموزد و این اندوه تلخ و مقدس خود را با لبخندی شیرین‎ ‎پایان می دهد؛ ‏زیرا با دیدن تابوت، اولین و آخرین تبسمش را بعد از رحلت‎ ‎رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به لب ‏آورد‎.‎

 

 نظر دهید »
اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

کتاب نور

اسلام برای حفظ منافع بانوان و رشد و ترقی‎ ‎آنان احکام، قوانین و‎ ‎برنامه های خاصی دارد. یکی از راه هایی ‏که می توان‎ ‎به وسیله آن، بانوی شایسته اسلام و آثار و نتایج درخشان تربیت اسلامی را‎ ‎مشاهده کرد، این ‏است که بانوان صدر اسلام و تربیت یافتگان مکتب وحی را به‎ ‎طور کامل بشناسیم و جزئیات زندگی آنان را ‏مورد بررسی و کنجکاوی قرار دهیم‎. حضرت زهرا (علیها السّلام) بی شک در رأس تمام بانوان اسلام قرار دارد؛‎ ‎زیرا او تنها بانویی است که پدرش ‏معصوم، همسرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده‎ ‎است. محیط پرورش و زندگی ایشان محیط عصمت و ‏طهارت بوده است. دوران کودکی‎ ‎خویش را در خانه‎ شخص اول اسلام یعنی پیغمبر برگزیده ای که تحت تربیت‎ ‎مستقیم پروردگار جهان قرار داشت، طی کرد. ‏دوران خانه داری و بچه داری را در‎ ‎خانه دومین شخصیت ممتاز جهان اسلام حضرت امیرالمومنین علی بن ‏ابی طالب‎ (‎علیه السّلام) گذراند. در این دوران کوتاه، حسنین (علیه السّلام) را تربیت‎ ‎کرد و دو دختر شجاع ‏و فداکار - حضرت زینب و ام کلثوم (علیه السّلام) - به‏‎ ‎اسلام تحویل داد. به طور قطع در چنین خانه ای می ‏توان نتایج درخشان احکام و‎ ‎برنامه های اسلامی را مشاهده نمود و بانوی شایسته و نمونه اسلام را پیدا‎ ‎کرد. ‏بحث درباره بانویی است که نقش های متعددی را در زندگی ایفا کرده است‎. ‎با اینکه ایشان عمر کوتاه و ‏محدود دارد، تاریخ حیاتش به گونه ای است که هر‎ ‎ورقی از آن برای ما و آیندگان درس زندگی است؛ درسی ‏که هر بار خواندنش نکات‎ ‎تازه ای به ما می آموزد‎. مطالعه درباره بانویی است که لحظه لحظه حیاتش‎ ‎آموزنده و عاملی برای اصلاح وضع جامعه است؛ زیرا ما ‏عقیده داریم اگر در‎ ‎جامعه ای زن اصلاح شود، افراد آن اصلاح شده و اجتماع سامان می یابد‎. بحث از فاطمه (علیها السّلام)، در حقیقت بحث در باره مادر است. مادر سرمنشا‎ ‎اقدام برای اصلاح است. ‏اوست که فرزندانی سالم و متعهد می پرورد و به جامعه‎ ‎می دهد؛ اوست که رهبری و راهنمایی نسل را عهده ‏دار است و خدمت گذارانی به‎ ‎جامعه تحویل می دهد، و البته گاهی هم خائنانی‎. بحث در باره فاطمه‎ (‎علیها السّلام) و معرفی چهره حیاتش برای همگان راهگشاست. ما معتقدیم که‎ ‎اگر ‏زنان، فاطمه شناس شوند و راه او را به کار بندند، خواهند توانست حیاتی‎ ‎نو در کالبد جامعه بدمند و ابعاد ‏تازه ای از حیات را ارائه کنند. فاطمه‎ (‎علیها السّلام) شأنی دارد عظیم که در عصر خود و حتی در عصر ما ‏نیکو شناخته‎ ‎نشده است‎.‎
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • الهی به فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها
  • سیره تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها
    • اصول حاکم بر زندگی خانم فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
  • آموزه های عبادی حضرت زهرا سلام الله علیها
  • حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام معصومین
  • حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام معصومین
  • نقش حضرت زهرا در فرهنگ سازی دفاع از ارزش های دین
  • نقش امام خمینی در احیای فرهنگ فاطمی (سلام الله علیها)

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب
  • Atom: مطالب
  • RDF: مطالب
  • RSS 0.92: مطالب
  • _sitemap: مطالب
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس